Rozvržení barev na obrazech z nové série Atmosféry určuje náhoda. Nastavím si jednoduchá pravidla postupu a ty se snažím dodržet. Jedná se o tvůrčí proces, známý jako asistovaná náhoda, kdy záměrně nemám celou vizuální podobu pevně v rukách.
Asistovaná náhoda v umění připomíná přírodní procesy, kde náhoda a chaos hrají klíčovou roli. Příkladem jsou nepravidelné linie ve dřevě nebo uspořádání kamenů v řece. Práce s náhodou nás také učí přijímat nejistotu. Omezení možnosti volby může být chápáno jako reflexe přirozené nekontrolovatelnosti života.
• • •
NOVÁ SÉRIE OBRAZŮ
Vznikla nová série obrazů, kterou budu postupně prezentovat a podrobněji popisovat. Tato kolekce je výsledkem fúze mých výtvarných pojetí, které spojují různé techniky a styly, jež jsem v poslední době rozvíjel.
~
I am launching a new series of paintings which I will gradually present and describe in detail. This collection is the result of a fusion of artistic approaches, combining various techniques and styles that I have been developing recently. Let’s get to it! 💥
ROZHOVOR
pro SPORT IN ART (foto: Adam Mráček)
www.sportin.art/cs/detail-clanku/zavod-jizerska-50-ocima-soucasneho-vytvarnika-davida-mazance
Moje zatím největší veřejná realizace je HOTOVÁ!
Příběh realizace začíná vyhranou soutěží v roce 2020 (díky projektu Umění pro město a Galerii hlavního města Prahy) s plánovanou realizací následující rok. Provedení se tehdy posunulo z důvodu rozsáhlé rekonstrukce opěrných stěn celého tramvajového obratiště a přišla velkorysá možnost celý mural zvětšit, aby byl prostor pojat celistvě a koncepčně. Stalo se a během měsíce dubna letošního roku 2022 malba vznikla.
Invertovaná barva plavek na obou stěnách, pak může směřovat k symbolice jin a jang, ve které se síly stále poměřují a vyrovnávají a zároveň v sobě vždy nesou část svého opaku.
• • •
S oslavou nového roku jsem se stěhoval do nového ateliéru. Měl jsem z něho takovou radost, že mi vnitřně bylo skoro jasné, že to nebude na dlouho.
Výšková budova z chladných osmdesátek. Třetí patro. Devět oken na jihozápad. Pohled na nekonečný horizont a na parkoviště s hemžícími se zákazníky supermarketu.
Úplná spokojenost…
“Oznamujeme Vám, že z důvodu rekonstrukce budovy, jsme nuceni ukončit nájemní smlouvu.”
Výpověď přichází do čtyř měsíců. Jedinou výhodou je, že mám skoro ještě zabaleno.
Hledám alternativu. Svezu se po vzoru všech táiny-hauzů a kupuju starou stavební buňku. Předělám ji svépomocí.
Její přeprava je nakonec možná o měsíc později než jsem počítal. Čekání. Týden před transportem si samou nedočkavostí lámu ruku na kole. Že by zlomové období? Nemyslím si…
Teď je teď a rekonstrukce už je nějakou dobu v procesu. Na boudičce je odvedený kus práce a do měsíce bude snad komplet ve vůni. Těšim se.
• • •
Ledová plocha patří zejména k zimním sportům. Bruslení. Kraso, rychlo. Hokej…
S trochou nadsázky patří toto slovní spojení i malbě. Zejména první fázi vzniku.
Plátna si rád napínám sám. Miluju krásný plátno. Ideálně stopro len, aby i Krtek záviděl. Ztluču dřevěné latě napínacího rámu, lícem položím na látku, sponkovačku do ruky a už to jede. Nechce se, kroutí se, poddá se. Podkladové barvě se říká šeps, ten to vždy odstartuje. První svižný tahy, po kterých látka zjišťuje, co se děje. Křeč! Vždycky mě překvapí, jakou má navlhčené plátno sílu. Snadno umí latě do luku, obrazy do vrtule.
Zaschla i druhá vrstva šepsu. Hmota se smířila se stavem. Ledová plocha je připravena na utkání, zápas může začít.
Poslední série obrazů nese název Que y como (v překladu Co a jak).
Návrhy na ložní prádlo nebo podlaha na výtvarce po hodině s barevnými papíry. I tak by šlo tyto obrazy jednoduše popsat, ale chybělo by to hlavní…
Důraz na estetiku je v mých obrazech nezbytný. Rád bych však dodal, že ne prvoplánově. Podle mého názoru vizuálně přitažlivá věc dává prostor vsunou do druhého plánu vnímání nějaké to sdělení. Konkrétně zde jsou hlavními tématy variabilita, pestrost, život.
Sestava prvků = paleta možností
Pod každou originální sestavou lze najít pomyslný příběh. Tyto příběhy jsou vždy jedinečné a originální, ačkoli v samotném základu jsou stejné. Podobně jako každá osoba si složí svůj životní příběh podle svých potřeb, možností a priorit. Jedna kompozice je například vcelku harmonická, druhá taktak drží vlastní vahou pohromadě, u třetí se tvary vzájemně ani nedotýkají. Leckdy se objeví ve výběru dílků i nějaký obecně známý symbol. Plamen, háček, oko a podobně. Zde je možné pracovat s kontextem onoho symbolu, avšak důležité je, že tyto znaky mohou zastávat různou funkci a mohou v kontextu kompozic měnit význam. To je odkaz na fakt, že věci leckdy nejsou tak, jak se zprvu jeví. Obecně tato série pracuje s kladně pozitivní emocí. Ta je nepopiratelně inspirovaná narozením dítěte a časem stráveným na pískovištích, na kterých se vynořují různobarevné dílky ze sypkého základu a člověk zde neustále přemýšlí co a jak.